Tvåbarnsliv


Läfsor
11 december 2007, 19:28
Filed under: mat

Julstöket går vidare. Idag har jag bakat en dubbel omgång Läfsor. I vår familj kan vi inte vara utan dessa underbara tunnbröd till jul, helst ska de ätas med julskinka och senap på tycker jag. Eller med smör och mycket stureost eller gräddost. Mums.  Förr om åren bakade alltid mormor dem och något år önskade vi oss t o m läfsor i julklapp. (Och fick det också för den delen) Nu bakar vi själva, för det går inte att vara utan.

Recept kommer här. 12 st (eller 24 eftersom man vanligtvis delar kakorna på mitten så man får 24 halvmånar).

50g smör
5 dl mjölk
25g jäst
0,5 tsk salt
0,5 dl socker
2 msk sirap
0,5 tsk hjorthornsalt
3 dl grahamsmjöl
7-8 dl vetemjöl

Gör en deg på vanligt vis och låt jäsa i ca 30 minuter. Knåda väl på mjölat bakbord. Dela i 12 delar som sedan rullas till runda bullar. Kavla ut bullarna till kakor, ca 1/2 cm tjocka, helst med kruskavel. Nagga och grädda i torr stekpanna (av gjutjärn) ca 2 min på varje sida. Låt kallna på varandra, på galler under bakduk.

1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Å så gott! Även jag kanske skulle ta atg i det där med läfsbak i helgen. Får se om jag hinner!

Kommentar av Elin




Kommentera

