Tvåbarnsliv


12 månaders besök på bvc
24 oktober 2007, 20:01
Filed under: lillebror, mått&kilon

Fast det blev ingen spruta idag, sköterskan tyckte att han var lite för förkyld fortfarande, och jag kan väl inte säga att jag sa emot direkt, är inte så upplagt för en kväll/natt med ev skrik och feber. Fick en ny tid nästa onsdag istället, då ska han förhoppningsvis vara frisk och kry. Förhoppningsvis är det vår riktiga sköterska då också, hon var ledig idag så vi fick en annan. Hon var ingen höjdare precis, för nu fick jag höra allt om att han väger för lite och att han inte följer kurvan osv. Kerstin, vår vanliga sköterska vet ju hans historia så där är det inget tjat liksom, vi har kommit fram till att han är en smal kille helt enkelt. Dessutom följer han sin kurva hyfsat numera, det var annat för några månader sedan. Han är ju dessutom inskriven på barnkliniken genom allergin så det finns gott om folk som har koll på honom. Förutom vikttjatet så trodde hon även att Love var en tjej. När jag sa att så inte var fallet sa hon årets mest korkade kommentar:”Jag tyckte att han var så söt som en liten tjej”
Kan inte killar vara söta då kanske?
(Hur kunde hon ens komma på tanken att han skulle vara en tjej när journalerna är märkta med blått streck för kille och cerise för tjej? Hon stod ju och höll i hans journal…)

7930g vägde han iallafall, jag som trodde han skulle spränga 8 kilosgränsen lagom till födelsedagen… Det blev nästan det iallafall. 75,5 cm lång var han så där var hon nöjd som tur var. (För den nyfikne kan sägas att Mejas siffror vid 1 år var 9500g och 77 cm)

Annars är han såklart väldens bästa 1-åring! Han börjar hitta balans nu och kan gå ganska bra när man bara håller i en hand. Jag tror att han skulle kunna gå själv om han bara vågade släppa. Vi får se hur lång tid det tar innan han gör det. Kryper gör han iallafall med en väldig fart och klättra är också kul! Särskilt i trappor så man får vara med och passa om det finns trappor utan grind i närheten.

Dygnsrytmen ser ut ungefär såhär:

06.00 uppstigning
06.30 gröt
07.30 lite frukost med Meja och mamman, typ lite smörgås eller mjölkfri yoghurt
09.00 sover ca 90 min
11.30 Lunch
14.00 sover ca 90 min igen
16.00 Middag
18.00 gröt
ca 19.30 somnar för natten

Fortfarande har bara 4 tänder kommit igenom tandköttet, men man kan se att det sitter några till redo precis bakom. Pratet består fortfarande av mamma och dä!, vi får se när det kommer fler begripliga ord…

Jag kan inte fatta att tiden har flugit iväg på det här sättet, redan ett år sedan han föddes. Min bebis!

2 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jobbigt med tjat. Det blir så trist när de inte kan se helheten utan bara en liten del. 😦 Men det är allt en liten kille! 😉 Sirkan är nästan i kapp på längden och helt i kapp och lite till på vikten. Fast det är kanske Sirius som är stor, eller hur var det nu? 😉 Hoppas att det går bra nästa vecka och att han är frisk nog att bli sprutad.

Kommentar av Ellen

vad härligt med en sån sovkorv! Albin sov typ aaaaldrig…. *gäsp*

🙂

Kommentar av Therese




Kommentera

