Tvåbarnsliv


Storkok
17 maj 2007, 13:23
Filed under: lillebror, mat

Lillebror äter ju ganska stora matportioner nu, även med lite grövre bitar så mamman bestämde sig för att det fick vara dags för lite egen matlagning också. Han är ingen kräsen typ, han äter nästan allt som han har smakat, det enda som inte har gått ner är banangröt och en burk från Hipp som heter pasta med broccoli. Däremot är han lite känslig för konsistensen, därför han hemmagjord mat inte varit så populär innan när han bara åt släta puréer, det är ju ganska stor skillnad på hemgjort och köpt då. Det är svårt att få det lika rinnigt och slätt. Nu gillar han ju när det är lite grövre konsistens så nu gör vi ett nytt försök med hemlagat. Det blir dyrt att handla en massa burkar hela tiden också, faktiskt gör det stor skillnad i veckohandlingskassan, vi har fått fylla på icakortet flera gånger för att det inte har räckt.

Av ett halvt paket köttfärs och 2 kycklingfiléer+ lite smått och gott som vi hade hemma blev det 4 olika rätter.

070517.jpg
I burkarna med blått lock är det köttgryta med ärtor och tomat+couscous. Jag lät lök och vitlök koka med köttfärsen men jag lyfte ur det innan jag mixade ihop med resten. Basilika är det i också.

I burkarna med gult lock blev det köttfärssås med morot+pasta. Jag tog undan hälften av köttfärsen och lade i morot och lät det koka tills moroten var klar. Blandade med risonipasta och mixade lite.

I burkarna med röda lock finns det kyckling med couscous, banan, curry och grädde. En favoriträtt Meja hade när hon var liten som jag självklart är tvungen att prova på Love med. Det blev dock lite för mycket grädde så den blev ganska lös i konsistensen, hoppas att det går ner ändå.

I burkarna längst fram på bilden (de med Hipp-lock+plastburkarna) är det kycklinggryta med palsternacka, ärtor+pasta.

Än så länge är det bara köttfärssåsen som är provsmakad och den gick ner fint. Nästa gång ska jag laga lite fisk också tänkte jag.

6 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Haha, ser ut som ni också har ett rejält lager med barnmat hemma! Som mest tror jag sjutton att vi hade trettio burkar. Typ. Nu är det ju kanske två bara, eftersom Peo äter vår man. Men ändå!

Kommentar av Camillas lockar

camilla—>Och ändå fattades det 2 stora burkar för att det skulle få plats i dag. Får köpa lite till…

Kommentar av Lina

Så duktig du är allra käraste syster! Du ska se att han blir som sin kusin och VÄGRAR all köpt mat efter detta! 🙂

Kommentar av Elin

Åh, va duktig du har varit & fixat… Blir sugen på att göra det oxå… men jag väntar nog lite tills han har börjat äta lite mer ordentligt & inte miniportioner…

Kommentar av Linda

Elin—>Haha, nä han har slukat en stor burk av sin favorit kyckling och couscous med tomatsalsa på stan idag så lite köpemat får det allt bli.

Linda—->Ja, det är faktiskt rätt bökigt när det bara är miniportioner, det är svårt att få det så slätt också tycker jag.

Kommentar av Lina

Jag tänkte på en sak när jag läste inlägget, fryser du in glasburkarna eller håller de sig så länge att du inte behöver det?

Kommentar av Linda




Kommentera

